Pasibaigęs. 05-08 18:50
LKL
Žalgiris
92
Uniclub Casino-Juventus
62
Pasibaigęs. 05-08 20:00
Eurolyga
Monaco
79
Fenerbahce
80
Pasibaigęs. 05-08 22:00
Eurolyga
Barcelona
59
Olympiacos
63
Pasibaigęs. 05-09 18:00
LKL
Pieno žvaigždės
89
Rytas
124
Pasibaigęs. 05-09 18:50
LKL
Šiauliai
79
7bet-Lietkabelis
87
Pasibaigęs. 05-09 19:00
LKL
M Basket
81
Nevėžis-Optibet
93
Pasibaigęs. 05-12 16:00
LKL
Žalgiris
97
M Basket
61
Pasibaigęs. 05-12 17:20
LKL
Uniclub Casino-Juventus
77
7bet-Lietkabelis
84
Pasibaigęs. Vakar 18:50
LKL
Rytas
110
CBet
77
Pasibaigęs. Vakar 19:30
LKL
Wolves
91
Neptūnas
84
GYVAI. II kėlinys, 6 min.
LKL
M Basket
19
Žalgiris
32
Šiandien, 18:50
LKL
7bet-Lietkabelis
0
Uniclub Casino-Juventus
0
Rytoj, 18:00
LKL
CBet
0
Rytas
0
Rytoj, 18:50
LKL
Neptūnas
0
Wolves
0
05-24, 19:00
Eurolyga
Panathinaikos
0
Fenerbahce
0
05-24, 22:00
Eurolyga
Real Madrid
0
Olympiacos
0

Viskas, ką jums reikia žinoti prieš artėjantį Dakaro ralį

2023.12.28 15:35
Dakaras | ASO/C.Lopez nuotr.

Dakaras | ASO/C.Lopez nuotr.

 Naujieji metai prasidės 46-uoju Dakaro raliu, kuriame organizatoriai žada sunkiausius ir ilgiausius išbandymus Saudo Arabijoje.

Tai bus penktas kartas, kai Dakaras vyks Saudo Arabijoje, tačiau organizatoriai ir toliau žada įvairių naujovių. Visą Dakaro eigą kiekvieną dieną galėsite sekti „Sportas.lt“ portale, o šiame straipsnyje kiek įmanoma paprasčiau ir glausčiau papasakojome, ką svarbiausia žinoti prieš artėjantį Dakarą.

Kas tas Dakaro ralis ir kas laukia lenktynininkų?

Dakaro ralis yra didžiausias ralis pasaulyje, vykstantis pagal FIA/FIM W2RC pasaulio čempionato taisykles. Dakaro dalyviai važiuoja tūkstančius kilometrų viešaisiais keliais, jog pasiektų greičio ruožo starto liniją. Lenkynininkai paprastai startuoja pagal ankstesnio etapo klasifikaciją, o laiku nepasiekus starto linijos, skiriama laiko bauda.

Konkreti trasa laikoma paslaptyje iki kiekvieno etapo starto, kai dalyviams išdalinami kelio žurnalai. Nors dalyviai turi GPS, tačiau kelio knyga yra vienintelis šaltinis, iš kurio galima sužinoti konkrečius kelio taškus ir trasoje esančius pavojus.

Dalyviai lenktyniauja bekelėje, kad įveiktų etapą per kuo trumpesnį laiką bei stengiasi surasti kelią nepažįstamoje ir klastingoje vietovėje, kartu nepasiklysti ieškant kelio taškų.

Įveikus etapą, dalyviai vyksta į bivuaką – didžiulį ir mobilų serviso parką su mechanikais, maitinimo įstaigomis, karštais dušais ir nameliais ant ratų. Ilgų distancijų maratonuose Dakaro dalyviai stovyklauja palapinėse, be jokių pagalbinių transporto priemonių ar mechanikų.

Po pirmosios savaitės, kai Dakaro dalyviai pajus karštį startavę tūkstantmečio senumo Aluloje, jų laukia „Empty Quarter“ dykuma, kurioje bus pristatyta visiškai nauja koncepcija – 48 valandų trukmės maratonas. Per dvi dienas dalyviai bus išsibarstę po aštuonis bivuakus ir palikti tvarkytis patys.

Poilsio diena Rijade suteiks trumpą atokvėpį, tačiau nuo tada iki finišo Yanbu esančioje vietovėje bus daugybę navigacinių iššūkių, kurie bet kuriuo metu gali pakeisti jėgų pusiausvyrą.

Skelbiama, kad 5 tūkst. kilometrų atstume dalyviai ir toliau tyrinės Saudo Arabijos teritoriją, o net 60 proc. jo atkarpų bus visiškai naujos.

Kas tas 48 valandų maratonas?

Tai naujo formato etapas, kuriame dalyviai varžysis dvi dienas. Šį kartą nebus galima turėti mechanikų, kadangi vairuotojai ir ekipažai bus išsidėstę aštuoniose skirtinguose bivuakuose. Pirmą dieną laikrodžiams mušant 16.00 val., visos transporto priemonės turės sustoti artimiausiame bivuake. Neturėdami jokio ryšio, dalyviai galės pasitelkti tik vienas kito pagalba, o kitą dieną 7 val. ryto vėl pajudės likusia maršruto atkarpa.

Tai vyks „Emtpy Quarter“ vietovėje, kuri ypač tinka dviem atskiroms trasoms – viena skirta motociklams ir keturračiams, kita – automobiliams ir sunkvežimiams. Greičiausi automobilių lenktynininkai negalės pasinaudoti motociklininkų paliktomis vėžėmis ir turės oreantuotis tik pagal save.

Etapai:

Šiame Dakaro ralyje bus 1 prologas ir 12 etapų, iš kurių 6-asis bus 48-ių valandų, t.y. du etapai viename. Viso dalyviai lenktyniaus 14 dienų.

Prologas vyks sausio 5-ą dieną, o jau kitą diena įvyks pirmasis etapas. Poilsio diena numatoma sausio 13-ą, šeštadienį, o finišas – sausio 19-ą, penktadienį.

Dakaro 2024 žemėlapis | Organizatorių nuotr.

Dakaro 2024 žemėlapis | Organizatorių nuotr.

Prologas (sausio 5, penktadienis): 130 km pervažiavimų / 28 km greičio ruožas / viso: 158 km

1 etapas (sausio 6, šeštadienis): 127 km pervažiavimų / 414 km greičio ruožas / viso 541 km

2 etapas (sausio 7, sekmadienis): 192 km pervažiavimų / 463 km greičio ruožas / viso 655 km

3 etapas (sausio 8, pirmadienis): 295 km pervažiavimų / 438 km greičio ruožas / viso 733 km

4 etapas (sausio 9, antradienis): 332 km pervažiavimų / 299 km greičio ruožas / viso 631 km

5 etapas (sausio 10, trečiadienis): 527 km pervažiavimų / 118 km greičio ruožas / viso 649 km

6 etapas (sausio 11 ir 12, ketvirtadienis, penktadienis): 209 km pervažiavimų / 626 km motociklų ir 572 km automobilių greičio ruožas / viso 835 km motociklams ir 781 km automobiliams

7 etapas (sausio 14, sekmadienis): 390 km pervažiavimų / 483 km greičio ruožas / viso 873 km

8 etapas (sausio 15, pirmadienis): 220 km pervažiavimų / 458 km greičio ruožas / viso 678 km

9 etapas (sausio 16, antradienis): 222 km pervažiavimų / 417 km greičio ruožas / viso 639 km

10 etapas (sausio 17, trečiadienis): 241 km pervažiavimų / 371 km greičio ruožas / viso 612 km

11 etapas (sausio 18, ketvirtadienis): 107 km pervažiavimų / 480 km greičio ruožas / viso 587 km

12 etapas (sausio 19, penktadienis): 153 km pervažiavimų / 175 km greičio ruožas / viso 328 km

Viso greičio ruožo: 4770 motociklams/4716 km automobiliams

Pervažiavimų: 3145 km

Svarbu pažymėti, kad kilometražas dar prieš Dakarą ir Dakaro metu gali kisti dėl įvairiausių gamtos išdaigų.

Dalyviai ir kategorijos

2024 m. Dakaro ralyje atsiranda naujų pavadinimų: T1 tampa „Ultimate“, T2 – „Stock“ (serijinės gamybos automobiliai), T3 – „Challenger“, T4 – SSV, T5 – sunkvežimiai, taip pat klasifikuojami motociklai, keturračiai, M1000 (naujos technologijos anglies dvideginio neišskiriantys automobiliai) ir „Classic“ (važiuoja anksčiau nei 1999 m. pagaminti senieji automobiliai/sunkvežimiai).

FIA klasės | Organizatorių nuotr.

FIA klasės | Organizatorių nuotr.

Kai kurios kategorijos dar turės atskiras klases. Įprastai esame įpratę, jog kalbėdami apie automobilių kategoriją, turime omenyje tik tokias transporto priemones, kokias turi V.Žala ar B.Vanagas, tačiau oficialiai į automobilių kategoriją telpa „Ultimate“, „Stock“, „Challenger“ ir SSV dalyviai.

Kalbant trumpiau ir paprasčiau, svarbiausios ir lietuviams įdomiausios yra šios atskiros klasės:

„Ultimate“ – ši klasė skirta prototipams. Joje yra tiek T1+ klasės automobiliai (40 automobilių), tiek ir T1.1 (4x2 varomais ratais, 2 automobiliai), T1.2 (4x2 varomais ratais, 25 automobiliai) ar T1.U elektriniai automobiliai (3 automobiliai). Čia rezultatų sieks V.Žala, B.Vanagas, G.Petrus ir V.Jurkevičius.

„Challenger“ – T3 motobagiai (lengvieji prototipai, 43 dalyviai), kuriuo važiuos ir R.Baciuška.

SSV – T4 motobagiai (modifikuotos serijinės transporto priemonės), kokiu 2023 m. važiavo R.Baciuška, o šiais metais tą darys E.Gelažninkienė.

Sunkvežimiai – virš 3500 kg transporto priemonės, kuria varžysis V.Paškevičius.

Motociklai – po šiuo vardu telpa dar begalę klasių, tarp kurių ir keturračiai ar „vienišių klasė“, tačiau įprastai kalbėdami apie motociklų kategoriją turime omenyje visas dvirates transporto priemones. Čia rezultato sieks M.Siliūnas.

Keturračiai – šį kartą šioje klasėje bus tik 10 dalyvių, iš kurių 2 bus lietuviai – L.Kancius ir A.Kanopkinas.

Motociklų kategorijoje šiuo metu skelbiami 136 motociklininkai, keturračių – 10, „Ultimate“ automobilių – 70, „Stoke“ – 3, T3 motobagių – 43, T4 motobagių – 36, sunkvežimių – 47, M1000 – 11, klasikinių automobilių/sunkvežimių – 80.

Skelbiama, kad viso bus 778 dalyviai iš 72 pasaulio šalių. Daugiausiai – 163 – bus iš Prancūzijos, 119 – iš Ispanijos ir 72 – iš Italijos. Pirmą kartą lenktynėse dalyvaus 135 žmonės, bus 129 „legendos“ ir 31 „vienišių“ klasės dalyviai. Ralyje taip pat dalyvauja 46 moterys, iš kurių 34 – „Classic“ kategorijoje.

Reikia pažymėti, kad nebūtinai toks skaičius transporto priemonių ir startuos Dakare, todėl kiek iš viso dalyvių pradės Dakarą sužinosime tik jam startavus.

Lietuvos atstovai:

Laisvydas Kancius („Yamaha Raptor 700“, „Story Racing S.R.O.“) – keturračių klasė

Laisvydas Kancius | Organizatorių nuotr.

Laisvydas Kancius | Organizatorių nuotr.

2021 m. – 7 vieta (vieno etapo nugalėtojas), 2022 m. – nebaigė varžybų, 2023 m. – 7 vieta (dviejų etapų nugalėtojas)

„Jeigu norite įveikti kitus, turite treniruotis sunkiau už juos“, – oficialiai Dakaro svetainei internete sakė L.Kancius.

2021 m. Dakare debiutavęs L.Kancius keturračių klasėje užėmė 7-ą vietą. Įsimylėjęs šias varžybas, L.Kancius sugrįžo 2022 m. ir buvo pasiruošęs pagerinti praėjusių metų rezultatą ir po antrojo etapo pirmavo bendroje įskaitoje, tačiau jau kitą dieną susidūrė su techninėmis problemomis ir dėl sugedusios sankabos buvo priverstas pasitraukti iš varžybų.

Jeigu ne dar daugiau techninių problemų, L.Kancius 2023 m. Dakarą būtų baigęs ant nugalėtojų pakylos, tačiau jam teko tenkintis dviejų etapų nugalėtojų vardu ir septintąja vieta bendroje įskaitoje.

Visgi L.Kancius įrodė, kad yra labai greitas ir laimėjo 2023 m. W2RC keturračių kategoriją, todėl šiais metais ir vėl galime tikėtis išvysti L.Kancių kovojantį dėl aukščiausių apdovanojimų.

„Buvo fantastiška laimėti pasaulio taurę keturračių kategorijoje. Žinoma, dabar eiti nusipirkti duonos užtrunka šiek tiek ilgiau, nes žmonės nori, kad duočiau autografą, bet jų šypsenos – tavo atlygis. Galbūt dabar mane atpažįsta gatvėje, bet tai nepalengvino mano gyvenimo. Iš Lietuvos yra apie 10 komandų, o mes esame maža šalis ir visi siekiame tų pačių rėmėjų pinigų. Surinkti pinigus yra taip pat sunku, kaip ir važiuoti Dakare. Esu statybos inžinierius, o tai daug jėgų reikalaujantis darbas. Keliuosi penktą valandą ryto ir dirbu iki trečios popiet. Tada arba važiuoju į kokią nors kariuomenės žemę treniruotis su keturračių, arba einu į sporto salę. Grįžus namo apie šeštą valandą vakaro, porą valandų praleidžiu su šeima ir einu miegoti. Užmiegu labai greitai..

Mano kategorijoje yra labai stiprių varžovų iš viso pasaulio ir jeigu noriu juos įveikti, neturiu kito pasirinkimo, tik treniruotis sunkiau už juos. Mano žmona ne visada laiminga, bet ji supranta mano aistrą ir laimei, ji yra superžmona“.

Antanas Kanopkinas („CFMOTO CFORCE“, „CFMOTO Thunder Racing Team“) – keturračių klasė

Antanas Kanopkinas | Organizatorių nuotr.

Antanas Kanopkinas | Organizatorių nuotr.

Debiutantas.

A.Kanopkinas Dakaro ralyje mėgino startuoti jau 2023 m., tačiau tam nepavykus, dabar jis džiaugiasi, kad pavyko sukaupti daugiau patirties ir būti kur kas geriau pasiruošusiam.

„Esu labai, labai laimingas. Nes dėl dalyvavimo Dakare kovojome daug laiko. Praėjusiais metais negalėjome vykti į jį, tačiau šiais metais mums tai pavyko. Taip pat pasisekė sudalyvauti keliuose pasaulio „Rally Raid“ etapuose, todėl gavome labai geros patirties. Negalime pasakyti, kad esame 100 procentų pasiruošę, nes jeigu susimausime, būsime labai nusivylę, tačiau tikrai esame labai laimingi ir pasiruošę. Padarysime viską, kad „CFMOTO“ ir aš galėtume džiaugtis finišu“, – pasakojo A.Kanopkinas. „Esame labiau pasiruošę, nei nepasiruošę. Tikrai džiaugiuosi, kad praėjusiais metais negavome pakvietimo, nes nebūtume buvę tiek daug pasiruošę, kiek esame šiais metais. Per metus turėjome įvairių situacijų, įvairių bėdų, iš kurių galėjome pasimokyti ir žinome, kiek ir kaip galime nuvažiuoti. Dabar žinome, kaip reikia finišuoti ne vieną ar dvi dienas, bet visą Dakarą. Buvo labai ilgas kelias, bet džiaugiuosi, kad turime visą tą patirtį“.

Pasak A.Kanopkino, Dakare bus sunkiausia ilgos valandos trasose bei ypač antroji Dakaro pusė.

„Dakare sunkiausia tai, kad dienos būna labai ilgos. Įprastai ralio reido važiavimai trunka 2-3-4 valandas, bet Dakare su mūsų transporto priemone tai trunka 5-6 valandos, plius pervažiavimai, tai gali trukti 10-14 valandų, o tai vyksta kiekvieną dieną dvi savaites. Antroji Dakaro savaitė bus ypatingai sunki, nes per pirmą savaitę tu dar miegi gerai, nežinai ko tikėtis, tačiau antroji savaitė bus sunki visiems“, – sakė A.Kanopkinas. „Mano tikslas yra pasiekti finišą Dakare bei tikiuosi sulaukti pagarbos iš kitų lenktynininkų bei komandų“.

Benediktas Vanagas ir estas Kuldaras Sikkas („Toyota Hilux“, „Toyota Gazoo Racing Baltics“) – „Ultimate“ klasė

„TOYOTA GAZOO Racing Baltics” testai | Andriaus Lauciaus nuotr.

„TOYOTA GAZOO Racing Baltics” testai | Andriaus Lauciaus nuotr.

2013 m. – 65 vieta, 2014 m. – 35, 2015 m. – 24, 2016 m. – 26, 2017 m. – nefinišavo, 2018 m. – 30, 2019 m. – 11, 2020 m. – 15, 2021 m. 12, 2022 m. – nefinišavo, 2023 m. – nefinišavo

„Šis, 48 Dakaro ralis, man bus jau 12 ir kaskart startinio nerimo vis mažiau, tačiau šiais metais turime gausių pokyčių ir naujienų komandoje, tad jaudulys vėl verčia prisiminti pirmuosius kartus ir pirmuosius karjeros startus“, – apie 2024 metų iššūkius sakė B.Vanagas.

B.Vanagui tai bus antrasis Dakaras iš eilės, kuriame jo šturmanu bus estas Kuldaras Sikkas.

Šį kartą B.Vanagas Dakare vairuos tik spalio mėnesį Pietų Afrikoje pagamintą „Toyota GR DKR Hilux“ bolidą. Šioje „Toyota“ gamykloje konstruojami visi „Gazoo Racing Hilux” sportiniai automobiliai.

„Turime siekti rezultato, kadangi tai yra lenktynės, bet turime nepamiršti, kad mūsų pagrindinis tikslas yra rezultatas finiše“, – sakė B.Vanagas. „Turime pamušti 10-uko barjerą. Tai nėra riba ir mes galime pasiekti geresnį rezultatą“.

Kalbėdamas apie savo naują automobilį, B.Vanagas pažymėjo, kad jis yra šiek tiek geriau sudėliotas svorio prasme.

„Bet mes kalbame apie trečią skaičių po kablelio. Kondicionieriaus radiatorius turi daugiau aušinimo angų ir labai karštą dieną potencialiai jausimės šiek tiek geriau. Greičio prasme jis yra toks pats, koks buvo anksčiau – evoliucija tikrai maža“, – pasakojo B.Vanagas.

Praėjusiais metais B.Vanagas buvo priverstas iš Dakaro pasitraukti 4-ąjame etape, kai patyrė kaklo raiščių traumą bei galvos sutrenkimą. Pakeliui link neutralizacijos B.Vanagui pradėjo dvejintis akyse, jį ėmė pykinti. Poilsio vietoje medikai apžiūrėjo lietuvį ir rekomendavo jam nebetęsti lenktynių bei buvo sraigtasparniu išgabentas į ligononę.

Tai buvo jau antri metai iš eilės, kai B.Vanagas liko be finišo, kadangi 2022 m. B.Vanagas dar su šturmanu Filipe Palmeiro taip pat ketvirtajame etape patyrė didžiulią avariją ir jų Dakaras tą kartą taip pat baigėsi labai anksti.

Du tušti Dakarai iš eilės tikrai motyvuoja B.Vanagą, iš kurio sirgaliai šį kartą gali tikėtis kitokio rezultato.

Vaidotas Žala ir portugalas Paulo Fiuza („Mini John Cooper Works Rally Plus“, „X-Raid Arijus Team“) – „Ultimate“ klasė

Vaidotas Žala Dakare pilotuos „Mažylį+“ | Organizatorių nuotr.

Vaidotas Žala Dakare pilotuos „Mažylį+“ | Organizatorių nuotr.

2016 m. – nefinišavo, 2017 m. – nefinišavo, 2018 m. – 18, 2019 m. – 12, 2020 m. – 26, 2021 m. – nefinišavo, 2022 m. – 11, 2023 m. – nefinišavo

V.Žalai šie metai lenktynių trasose jau atnešė ne vieną pergalę. Lenktynininkas startavo trijuose Lietuvos ralio čempionato etapuose ir visuose lipo ant aukščiausios nugalėtojo pakylos. Taip pat iškovojo trečiąją vietą Ispanijoje vykusiose pasaulio taurės „Baja Aragon“ lenktynėse. Visgi, paklaustas apie įsimintiniausius šių metų įvykius, V.Žala įvardija dar rugsėjo mėnesį buvusią nežinią dėl dalyvavimo 2024-ųjų metų Dakaro ralyje.

„Rugsėjo pradžioje atrodė, kad sausį liksime namuose ir Dakare tikrai nedalyvausime – tuo metu dar neturėjome tam reikalingo biudžeto. Visus metus trukęs pasiruošimas buvo pakibęs ant plauko, tačiau galiausiai sulaukiau komandos partnerių skambučio. Viltis sudalyvauti dar viename Dakare atgimė iš naujo“, – prisiminė V.Žala.

2022 m. V.Žala su P.Fiuza sugebėjo pakartoti iki šiol geriausią pasiektą Lietuvos rezultatą automobilių įskaitoje ir su „X-raid“ visureigiu „MINI John Cooper Works Rally“ („Mažylis“) užėmė vienuoliktą vietą.

Po 2022 m. „Mažylis“ buvo parduotas, kadangi atsiradus T1+ klasei, T1 klasės visureigiai nebegalėjo konkuruoti su pravažesne technika.

Įprastai V.Žala važiuoja itin greitai, tačiau 2023 m. nuo pat pradžių turėjo problemų.. Praėjusiais metais V.Žala negalėjo užbaigti jau 2-ojo ir 4-ojo etapų ir kovą tęsė tik dėl patirties naujuoju „Prodrive“ komandos sukurtu „Hunter T1+“ automobiliu. Tolimesni etapai jam sekėsi geriau ir 7-ąjame bei 9-ąjame etapuose jis užėmė 2-ąsias vietas.

Visgi ir į „Hunter T1+“ automobilį V.Žala negrįžta: dabar jis Dakare važiuos „Mažyliu+“ automobiliu. Toks vardo pakeitimas nuo 2022 m. įvyko dėl to, kad dabar jis atitinka T1+ specifikacijos reikalavimus. Lyginant su ankstesniuoju, šis yra gerokai platesnis (2.3 m), ženkliai padidėjo pakabos eiga (dabar – 35 cm), o ratai išaugo iki 37 colių. Taip pat svarbu paminėti, kad visureigis bus varomas degalais, pagamintais iš atsinaujinančių šaltinių, todėl CO2 emisija bus net 90 procentų mažesnė.

„Praėjusių metų Dakaras buvo vienas sunkiausių nuo projekto pradžios. Grįžus ir atlikus analizę buvo sunku patikėti, kad tiek reikalų galėjo nutikti per vienas lenktynes. Negana to, po Dakaro netekome didelės dalies finansavimo. Tai buvo tamsus momentas, kuriame kažkas tarsi tikrino mūsų atkaklumą ir motyvaciją tęsti projektą. Tokioje situacijoje reikia turėti labai aiškų atsakymą, kodėl mes darome tai, ką darome“, – sakė V.Žala. „Su „Mažyliu“ Dakare startavome jau tris kartus. Skirtumas tik tas, kad šiemet startuosime su naujos specifikacijos T1+ automobiliu. Jau turėjome progą jį išbandyti vasarą vykusiose „Baja Aragon“ lenktynėse Ispanijoje ir likome maloniai nustebę – du kartus priartėjome prie lenktynių lyderio. Tai leido suprasti, kad „Mažylis+“ leis kovoti konkurencingu tempu su Dakaro lyderiais“.

Šiame Dakare V.Žala startuos „X-Raid“ komandos sudėtyje. Tai reiškia, kad „Arijus X-Raid“ komandos ekipažas turės tokį patį priėjimą prie atsarginių dalių bei gaus visą reikiamą pagalbą iš gamyklinės komandos inžinierių ar strategų.

Kartu į Dakarą važiuoja ir du mechanikai iš Lietuvos – Romas Žalnierukynas ir Domantas Stavaris – kurie kartu sudėjus jau turi dešimtmetį patirties Dakaro ralyje, o su naująja technika susipažino praleidę savaitę laiko dirbtuvėse Vokietijoje.

„Esu labai dėkingas „X-raid“ už suteiktą galimybę dar kartą pasitikrinti savo tempą tarp sporto geriausiųjų. Šių metų startas bus pirmas mūsų ekipažui, kai nestoviniuosime už tvoros, ir būsime pilnai integruoti į „X-raid“ struktūrą. Ramiau miegosiu ir dėl to, kad svarbiausią lenktynių instrumentą prižiūrės, mano nuomone, geriausi šio sporto specialistai šalyje“, – sakė V.Žala.

Gintas Petrus ir portugalas Jose Marquesas („MD Optimus“, „Petrus Racing Team“) – „Ultimate“ klasė

Gintas Petrus | Komandos nuotr.

Gintas Petrus | Komandos nuotr.

2002 m. – 51 vieta, 2003 m. – 55, 2007 m. – nefinišavo, 2020 m. – 41, 2021 m. – 36, 2022 m. – 41, 2023 m. – 114.

G.Petrus Dakare debiutavo dar 2002 m., kai finišą pasiekė su primityviu „Toyota Land Cruiser“ bei buvo 51-as.

58-erių metų verslininkas jau seniai buvo dykumų lenktynių gerbėjas, o jo pirmieji pasirodymai Afrikos Dakaruose įkvėpė kitus vairuotojus iš Lietuvos.

G.Petrus Dakare dalyvavo 2003 ir 2007 m., tačiau kai jis persikėlė į Pietų Ameriką, G.Petrus padarė ilgą pertrauką ir susitelkė į šeimos kūrimą bei dabar džiaugiasi penkiais vaikais.

Į Dakarą G.Petrus sugrįžo 2020 m., kai Dakaras atkeliavo į Saudo Arabiją. Iš pradžių jis važiavo su „Toyota Hilux“, o nuo 2021 m. varžosi su dviem ratais varomu „Optimus Buggy“. Nors G.Petrus yra visiškai patenkintas automobiliu, tačiau pripažįsta, kad jis neturi tokios galios, kad galėtų prilygti geriausiems T1+ ekipažams.

Visgi G.Petrui ir J.Marquesui svarbiausia mėgautis Dakaro nuotykiu, nors jis ir neatsisakytų finišuoti tarp 30 geriausių.

G.Petrus juokauja, kad mielai Dakare važiuotų iki 80 metų bei pabrėžė, kad 77-erių metų Prancūzijos veteranas Jeanas-Pierre‘as Strugo vis dar yra stiprus konkurentas.

G.Petrus ir J.Marquesas prieš Dakarą puikiai apšilo Maroko ralyje, kai užėmė 17-ą vietą ir finišavo aukštesnėje pozicijoje nei Stephane‘as Peterhanselis ir Nasseras Al-Attiyah.

„Tam tikra prasme kiekvieni metai yra vis kitoks Dakaras, kadangi keičiasi maršturtas, turime vis skirtingus rūpesčius ir gedimus. Dakaras yra Dakaras, todėl nors ir esame mažoje komandoje, tačiau ruošiamės ir atliekame namų darbus kaip tik galime.

Nekantriai laukiu naujo formato – 48 valandų maratono. Mažesnėms komandoms tokie maratoniniai etapai leidžia išlyginti konkurenciją su didesnėmis komandomis, todėl bus įdomu pamatyti bei turėti naujų iššūkių.

Praėjusiais metais navigacija nebuvo sudėtinga ir nors buvo nemažai kelio taškų, tačiau jeigu jų laikaisi, nebuvo taip lengva pasiklysti. O galbūt tiesiog Jose taip gverai dirbo, kad niekada neturėjome galimybių pasiklysti. Jis treniravosi Portugalijos čempionate, yra labai entuziastingas ir tikrai mėgsta savo darbą, todėl yra geras partneris.

Mačiau, kad Jeanas-Pierre‘as Strugo šiemet vėl įtrauktas į sąrašą ir tai labai džiugina. Jis šiek tiek vyresnis už mane ir tai man suteikia perspektyvą, kad galiu įveikti dar daug Dakarų. Tiesiog reikia būti sveikam, gerai maitintis, nuolat sportuoti, jog nebūčiau per storas sėsti į automobilį“, – juokavo G.Petrus.  

Vladas Jurkevičius ir Aisvydas Paliukėnas („Toyota HIlux“, „Eldorado X Humbility Sports“) – „Ultimate“ klasė

Vladas Jurkevičius ir Aisvydas Paliukėnas | Andriaus Lauciaus nuotr.

Vladas Jurkevičius ir Aisvydas Paliukėnas | Andriaus Lauciaus nuotr.

V.Jurkevičiui tai bus pirmasis Dakaro ralis, tuo tarpu A.Paliukėnas su Edvinu Juškausku 2020 m. nefinišavo, o 2021 m. užėmė 27-ą vietą.

Nors V.Jurkevičius neturi patirties „Rally-Raid“, jis ruošiasi stačia galva nerti į pavojingiausias pasaulio lenktynes. 31-erių metų verslininkas iš Lietuvos standartinėse ralio varžybose dalyvauja nuo 20-ies metų, o 2023 m. laimėjo nacionalinį „Rally2“ čempionatą.

Į Dakaro ralį jį atvedė nelaimingas atsitikimas sezono viduryje, kai liepos pabaigoje patyrė nemalonią rankos traumą. Jis susisiekė su patyrusiu Dakaro vilku Benediktu Vanagu, kuris 2015 m. Dakaro ralį užbaigė su keturiais lūžusiais kairės rankos riešo kaulais.

B.Vanagas supažindino jį su chirurgu, tačiau tarp jų užsimezgė pokalbis apie Dakarą. Dar nespėjus atsitokėti, V.Jurkevičius užsiregistravo į 46-ąjį Dakaro ralį, kuriame jis važiuos po savo vėliava, bet paslaugas teiks B.Vanago „Toyota Gazoo Racing Baltics“ komanda.

Nors prieš Dakarą jis beveik neturės galimybių išbandyti „Toyota Hilux T1+“ (Black Hawk VII“), tačiau V.Jurkevičius gali pasiklauti bendrakeleiviu A.Paliukėnu, kuris su Edvinu Juškausku yra įveikęs du Dakarus.

V.Jurkevičius ir A.Paliukėnas jau ketverius metus kartu varžosi ralyje, todėl bendradarbiavimas tarp jų nebus jokia problema.

„Neturėjau jokių šeimos narių ar draugų, kurie užsiima kokiu nors automobilių sportu. Kai buvau vaikas, regione, kuriame gyveno mano seneliai, vyko ralis. Atrodė beprotiška, kaip jie važiuodavo, ypatingai naktį. Vaikystėje įsimylėjau šį sportą, bet tik prieš septynerius ar aštuonerius metus nusprendžiau apie tai pasidomėti daugiau. Neturėjau jokių ryšių, niekas nieko nežinojo apie automobilių sportą, todėl susisiekiau su mūsų federacija. Jie supažindino mane su treneriu ir nuo to viskas prasidėjo: mokiausi, kaip viskas veikia, laiko kontrolės, pagrindinių taisyklių. Šią vasarą Rokiškio ralyje patyriau avariją, kurios metu susilaužiau ranką, du šonkaulius ir keturis slankstelius.

Lietuvos ralio bendruomenė yra gana maža, todėl žinojau Benediktą ir tai, kad jis buvo patyręs rankos traumą Dakare. Jis supažindino mane su chirurgu ir mes pradėjome kalbėtis apie Dakarą. Ta trauma tapo katalizatoriumi, paskatinusiu mane susitikti su Benediktu, kuris pasakė, kad šiais metais turi galimybę į Dakarą atsivežti du automobilius.

Mano žmona yra gydytoja ir 2024 m. ji dirbs užsienyje. Vaikų neturime, verslas sekasi gerai, tad jeigu to nepadarysiu dabar, kada bus geresnis laikas? Norėjau kada nors važiuoti Dakare, o dabar visos žvaigždės puikiai išsidėstė. Aisvydas keturis metus buvo mano šturmanas, esame geri draugai, puikiai sutariame. Jam tai bus trečiasis Dakaras, todėl jis turi patirties ir dėl to per daug nesijaudinu. Tikslas – pamatyti Dakarą iš vidaus ir sužinoti apie jį kuo daugiau“, – sakė V.Jurkevičius.

Rokas Baciuška ir ispanas Oriolas Vidalis Montijano („CAN-AM Maverick XRS Turbo“, „CAN-AM Factory Team“) – „Challenger“ T3 motobagių klasė

Rokas Baciuška („MCH Photography“ nuotr.) | Organizatorių nuotr.

Rokas Baciuška („MCH Photography“ nuotr.) | Organizatorių nuotr.

2022 m. – 3 vieta (2 etapų laimėtojas), 2023 m. – 2 vieta (3 etapų laimėtojas)

R.Baciuška iki paskutiniojo 2023 m. Dakaro etapo pirmavo T4 modifikuotų SSV motobagių kategorijoje bei atrodė, kad pasieks pergalę, tačiau sunkiausios pasaulyje lenktynės parodė savo jėgą ir likus keliems kilometrams iki finišo jis susidūrė su mechaninėmis problemomis, kurios leido jo varžovui lenkui Erikui Goczalui iškovoti dramatišką pergalę.

Visgi jaunasis lietuvis panašių nusivylimų yra patyręs ir per ankstesnę ralio-kroso karjerą bei žino, kaip atsitiesti.

Po praėjusių metų Dakaro R.Baciuška teigė, kad dabar bus susitelkęs į 2023 m. pasaulio „Rally Raid“ čempionatą ir pergalę jame, o būtent tai jam ir pavyko padaryti likus dviem etapams iki finišo.

Paskutiniame 2023 m. W2RC etape Maroke R.Baciuška jau varžėsi lengvojo prototipo T3 kategorijoje ir apšilo prieš Dakarą.

„Tai bus trečiasis mano Dakaras ir aš jo labai laukiu. Dabar jau žinau, ko tikėtis iš vietovės, tačiau lenktyniauti 2 savaites tokiomis sąlygomis niekada nėra lengva. Turiu gerą greitį trasoje, bet kopose vis dar mokausi. Manau, kad iš viso T3 kategorijoje lenktyniaus apie 60 dalyvių, o 15 iš jų yra profesionalūs vairuotojai, tačiau man tai patinka – noriu pasimatuoti su geriausiais. Stengsiuosi parodyti savo tempą, siekdamas galutinio tikslo – pereiti į T1+ klasę.

Vienas pagrindinių varžovų bus Mitchas Gutherie, taip pat ir lenkų šeima Goczalai, tačiau aš ir Oriolas esame pasiruošę šiam iššūkiui“, – sakė R.Baciuška.

Emilija Gelažninkienė ir Arūnas Gelažninkas („BRP CAN-AM Maverick XRS Turbo“) – T4 SSV lengvųjų motobagių klasė

„AGDakar“ nuotr. | Organizatorių nuotr.

„AGDakar“ nuotr. | Organizatorių nuotr.

E.Gelažninkienei tai bus debiutas Dakaro ralyje, tačiau jos vyras A.Gelažninkas yra patyręs Dakaro dalyvis. Jis 2019 m. tarp motociklų buvo 24-as, 2020 m. – 30-as, 2021 m. 21-as, 2022 m. – 28-as. A.Gelažninkas 2021 m. pirmą kartą „vienišių“ kategorijoje buvo pirmas, o 2022 m. pakartojo šį rezultatą. Visgi dėl riešų traumos jis 2023 m. jau buvo priverstas Dakarą praleisti.  

Ši komanda Dakaro ralyje planavo startuoti dar praėjusiais metais, tačiau tada nepavyko surinkti reikiamų finansų. Iki pat šiol taip pat buvo neaišku, ar A.Gelažninkienė ir A.Gelažninkas galės startuoti 2024 m. Dakaro ralyje, tačiau galiausiai komanda sulaukė teigiamų žinių.

„Šiandien jaučiuosi puikiai. Kai pradėjome šitą kelią, jaučiausi įvairiai. Pradžiai buvo daug replikų ir kritikos į mūsų pusę – tiek man, tiek ir Arūnui, kad ko tu čia sėdi ne už vairo, gal tu po padu. Buvo labai nemalonu būti pirmuosiuose raliuose ir praminti tuos takus. Džiaugiuosi, kad man pramynus tuos takus, atsirado daugiau merginų sakančių, kad nori į Dakaro ralį. Labai džiugu ir labai noriu palinkėti ten atsidurti, nes tai labai sunku padaryti.

Su Arūnu daug kartų važiavau į Dakarą ir puikiai žinau, kaip ten yra sunku, tačiau ne ką lengviau yra surasti partnerius, kurie tavimi tiki. Mūsų atveju viskas paaiškėjo ir pasitvirtino paskutinę sekundę. Dabar čia stovi partneriai, kurie prisijungė paskutinę akimirką.

Stresas buvo du metus. Nuo tada, kai nusprendėme važiuoti į Dakarą, pradėjome dirbti, treniruotis, tai tas stresas nesibaigia. Stresas pasibaigė galbūt tik dabar, jaučiuosi labai gerai.

Suprantu, kad turėsime fizinių ir techninių iššūkių Dakare, bet tai, ką patiri bandant įrodyti, kad tu gali ten važiuoti ir bandant būti pirmai moteriai vyriškame sporte, yra labai sunku. Turėjome tokius susitikimus, kad partneriai mus pačius pasikalbėti, jog nori remti Dakare, bet tada klausia – ai, tai ne Arūnas už vairo bus? Kai pasakai, kad aš būsiu už vairo, tuomet atsako, kad labai sveikintina ir su mumis susisieks. Kartais atrodo viskas gerai, bet kitą dieną gauni 20 „ne“.

Vėliau pasidalinsiu žinutėmis be pavardžių, kad parodyti, kokį kelią turi praminti, jog atrastum tuos „taip“ ir galėtum eiti su partneriais šiuo keliu“, – pasakojo E.Gelažninkienė.

E.Galažninkienės vyras A.Gelažninkas Dakare motociklų kategorijos „vienišių“ klasėje jau du kartus tapo čempionu, tačiau dabar jis bus šturmanas.

A.Gelažninkas papasakojo, kokie yra didžiausi skirtumai persėdant nuo motociklo, kurį vairuoji vienas, į motobagį, kur reikia atlikti šturmano rolę.

„Sunkiausia pradžioje buvo tai, jog trasoje pamatau, pagalvoju ir tyliu. Galvoju, kodėl ji nesuka ar panašiai, bet pasirodo, kad turiu dar ir pasakyti. Buvo „lagas“, bet po truputį... Kaip navigatorius esu stipresnis, nei šturmanas. Galbūt dabar plius, minus susilygino. Kartu dykumoje lenktynėse nesame važiavę, bet važiavome kitokio tipo trasose. Reikėjo išmokti valdyti emocijas, nes kai vienas važiuoji, gali susinervuoti, pats ant savęs papykti, o čia jeigu susinervuoji, tai tą stresą perduodi vairuotojui. Reikia išilkti ramiam ir kartais raminti vairuotoją“, – pasakojo A.Gelažninkas.

Modestas Siliūnas (KTM „450 Rally Replica“, „AG Dakar School – ITCC“) – motociklų klasė

Modestas Siliūnas | Organizatorių nuotr.

Modestas Siliūnas | Organizatorių nuotr.

Dakaro debiutantas.

M.Siliūnas į motociklų kategoriją žengia nulipęs nuo keturių ratų transporto priemonių lenktynių. Išties įspūdinga, kaip greitai jis įvaldė šį sugebėjimą. Paprastai motociklų lenktynininkai pradeda jais važinėti labai jauni, tuo tarpu Modestas bekele pradėjo ažinėti tik prieš trejus su puse metų, o lenktyniauja vos trejus metus, daugiausiai Lietuvoje, Lenkijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose.

Laimei, už lietuvio stovi labai patyręs treneris – Arūnas Gelažninkas. Tai žmogus, kuris puikiai išmano, kaip pasiekti finišo liniją Dakare. Pats A.Gelažninkas važiuos su žmona SSV motobagiu, tačiau ne ką mažiau palaikys ir Modestą.

M.Siliūnas 2022 m. laimėjo Lietuvos ralio reido čempionatą.

„Bandžiau prie Dakaro prisijungti jau 2023 m., bet ASO man patarė, kad reikia daugiau patirties kopų lenktynėse, todėl dalyvavau Abu Dabio dykumų iššūkyje, kuriame pavyko pasirodyti visai neblogai. Užsitikrinau 9-ąją vietą iš 29 dalyvavusių „Rally2“ motociklų, todėl jie man suteikė teisę dalyvauti 2024 m. varžybose.

Lietuva yra nedidelė šalis, kurioje gyvena vos 3 mln. žmonių, tačiau mūsų aistra ralio ralio reidui yra didžiulė. Atsižvelgdami į gyventojų skaičių, galime pasigirti vienu didžiausiu Dakaro dalyvių skaičiumi.

Mano svarbiausias tikslas – finišuoti, o tada jau imsimės tolimesnių veiksmų. Nors mano žmona ir dukra mano, kad esu šiek tiek pamišęs, jos mane neįtikėtinai palaiko. Taip pat sulaukiu palaikymo iš draugų, kolegų darbe ir rėmėjų.

Turiu pramoninių pastolių ir techninės izoliacijos įmonę, vykdančią projektus visoje Europoje. Man labai svarbu įrodyti savo kolegoms, kad ryžtingai nusiteikus, užsibrėžus tikslus ir pasiaukojant, galima pasiekti bet ką. Visgi turiu pripažinti, kad suderinti verslo įsipareigojimus ir rasti laiko treniruotis raliui yra gana sudėtinga“, – sakė M.Siliūnas.

Vaidotas Paškevičius, Gytis Gaspariūnas ir Albertas Veliamovičius („Tatra Jamal“, „Fesh Fesh Team“) – sunkvežimių klasė

Vaidotas Paškevičius, Gytis Gaspariūnas ir Albertas Veliamovičius | Organizatorių nuotr.

Vaidotas Paškevičius, Gytis Gaspariūnas ir Albertas Veliamovičius | Organizatorių nuotr.

V.Paškevičius 2022 m. užėmė 12-ą vietą, 2023 m. – 17-a.

V.Paškevičius jau 2022 m. įsirašė į Dakaro istoriją, kai tapo pirmasis sunkvežimių įskaitoje dalyvavęs lenktynininkas iš Lietuvos. Tą kartą V.Paškevičius dalyvavo „Fesh Fesh“ komandos „Tatra Jamal“ sunkvežimiu. Čekijoje pagamintas „Renault“ variklio varomas sunkvežimis jau yra įveikęs septynis Dakarus ir nors jis akivaizdžiai yra tvirtas, tačiau nėra pats technologijomis pažangiausias lenktyninis sunkvežimis. Tą kartą V.Paškevičius su komanda buvo labai arti geriausių dešimtuko, bet pačioje pabaigoje prarado dvi vietas ir finišavo 12-as.

Komanda sugrįžo 2023 m., tačiau didžiąją ralio dalį juos kamavo techninės problemos.

„Turėjome problemų su varikliu ir purkštukais, todėl didžiąją laiko dalį turėjome tik 65 proc. galios. Visgi buvo du dalykai, kuriais tikrai džiaugėmės. Pirma: mums pavyko įveikti dideles maratono etapo kopas. Antra: mūsų navigatorius fantastiškai dirbo paskutiniame etape, kuriame buvo daug sudėtingų kelio taškų ir mums pavyko laimėti etapą 7 sekundėmis. Tai pirmas kartas, kai lietuviškas sunkvežimis laimėjo Dakaro etapą. Kai studijuoju 2024 m. maršrutą, atrodo, kad jis bus dar sunkesnis nei 2023 m., bet tai gali būti tik į naudą. Nuo praėjusių metų radome visas sunkvežimio problemas ir jas pašalinome. Paprastai mūsų sunkvežimis nėra pats greičiausias, bet labai tvirtas, todėl galbūt mums pavyks pasiekti gerą rezultatą“, – sakė V.Paškevičius.

Reikia pažymėti, kad anksčiau V.Paškevičiaus komandą sunkvežimyje sudarė Slavomiras Volkovas ir Tomas Gužauskas, tuo tarpu dabar juos pakeitė Dakaro naujokai šturmanas Gytis Gaspariūnas ir mechanikas Albertas Veliamovičius.

Įdomūs faktai:

– Dakaras pirmą kartą surengtas 1979 m. ir vyko kaip Paryžiaus – Dakaro ralis. Dėl saugumo problemų renginys 2009 m. buvo perkeltas į Pietų Ameriką, o nuo 2020 m. – į Saudo Arabiją.

– Anksčiau dominavo tokie garsūs vardai kaip Didieras Auriolis, Ari Vatanenas ir Rene Metge, o vėliau dominavimą perėmė Stephane‘as Peterhanselis. 2021 m. šis prancūzas iškovojo 14-ą pergalę.

– Siekiant iki 2030 m. užtikrinti neutralų anglies dvideginio išmetimą, Dakaras tapo technologijų židinu. Jau ne pirmus metus jame dalyvaus „Audi RS Q e-tron“ elektromobiliai, o dabar prisijungs ir M1000 transporto priemonės, tokios kaip vandeniliu varomas „KH-7 Epsilon“.

– Po to, kai 2022 m. Sethas Quintero pagerino vieno Dakaro etapų pergalių rekordą (12), jis prisijungė prie „Toyota Gazoo Racing“ ir 2024 m. dalyvaus elitinėje „Ultimate“ klasėje bei vairuos „Toyota GR DKR Hilux T1+“ automobilį, kartu su brazilu Lucasu Moraesu.  

– Kalbant apie rekordus ir nežiūrint į klases, daugiausiai pergalių Dakare yra pasiekęs S.Peterhanselis (14, automobiliai/motociklai), už jo rikiuojasi 7 pergales su sunkvežimiu turintis rusas Vladimiras Čaginas ir 6 pergales su sunkvežiiu turintis čekas Karelis Lopraisas. Ketvirtą vietą dalinasi motociklininkai prancūzai Cyrilas Neveu, Cyrilas Despresas ir ispanas Marcas Coma, kurie turi po 5 pergales.

Daugiausiai etapų yra laimėjęs S.Peterhanselis (82), V.Čaginas (63), Ari Vatanenas (50), Nasseras Al-Attiyah (44) ir Carlosas Sainzas (42).

– Dakarui persikėlus į Saudo Arabiją, labai padaugėjo dalyvių, lenktyniaujančių motobagių kategorijose. „Challenger“ dydis prilygsta dviem trečdaliams „Ultimate“ kategorijos automobiliui. Lenktynės „Challenger“ klasėje laikomos idealiu būdu pereiti į „Ultimate“ klasę. Skelbiama, kad „Challen ger“ klasės motobagių maksimalus greitis ribojamas iki 135 km/h, o „Ultimate“ gali pasiekti ir 170 km/h greitį. Taip pat „Ultimate“ klasės automobilių kėbulo tvirtumas taip pat gerokai lenkia „Challenger“ klasės motobagius ir leidžia dar labiau atakuoti akmenis.

– „Audi“ tai bus trečias ir paskutinis kartas Dakare, kadangi po jo jie sutelks dėmesį į „Formulę 1“. Garsieji keturi žiedai šį kartą dar keliaus į Saudo Arabiją su naujovišku ir sudėtingu „RS Q e-tron“. Šiame inovatoriškame prototipe vienu metu derinama elektrinė transmisija su aukštos įtampos akumuliatoriumi ir itin efektyviu energijos keitikliu.

info@sportas.lt

Naujienų portalo sportas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško sutikimo draudžiama.

DISKUSIJA
Naujausi
Geriausiai įvertinti
Komentuoti gali tik registruoti portalo vartotojai. Norėdami komentuoti prisijunkite.
Prisijungti
Skelbti
Rodyti daugiau komentarų